Miten asiakas hyötyy palveluntarjoajan laatu- ja ympäristösertifikaateista?

3DStep on parhaillaan hankkimassa ISO-9001-sertifikaattia laatujärjestelmälleen ja ISO-14001-sertifikaattia ympäristöjärjestelmälleen. Pääasiallisia syitä on kaksi: halu helpottaa asiakkaiden työtä palveluntarjoajan arvioinnissa sekä systematisoida ja dokumentoida omaa toimintaa jatkuvan kehityksen tehostamiseksi. 

Keskiössä ovat mm. mittatarkkuus, mekaaniset ominaisuudet ja materiaalihävikki

Sertifikaattiprosessien käynnistämisen alkusyy on ollut 3DStepillä selvä: halu kehittää laadukkaita prosesseja edelleen sekä tehdä laadun ja ympäristön eteen tehty työ näkyväksi niin sisäisesti kuin myös asiakkaille. Tähän ISO-9001- ja ISO-14001-standardit antavat erinomaisen hyvät työkalut.

Aikataulullisesti tavoitteena on, että sertifioinnit saadaan maaliin kevään 2024 aikana. Systemaattinen työ sertifikaattien eteen aloitettiin vuoden 2023 alusta, ja jo tähän mennessä on ehditty tehdä paljon käytännön toimia.

-        Hyvän pohjan työlle on antanut se, että olemme tehneet asioita suurelta osin oikein ja järkevästi jo aiemmin. Nyt kaikki prosessit on kuvattu dokumentteihin, ja prosesseja on järjestelmän käyttöönoton aikana vielä viilattu, kertoo 3DStepin teknologiasta vastaava CTO Vesa Kananen.

Lisäävässä valmistuksessa tuotteiden laatu tiivistyy ennen kaikkea mittatarkkuuteen ja mekaanisiin ominaisuuksiin. Palveluntarjoajalla on oltava tieto siitä, millaista laatua prosessi tuottaa, ja mittaustulosten on oltava myös dokumentoituna. Asiakastyytyväisyys ja toimitusajat kertovat puolestaan koko prosessin toimivuudesta.

-        Tärkeimpänä asiana laatujärjestelmässä pidän sen asiakaslähtöisyyttä. Meillä on nyt selkeät prosessit myös poikkeamien, riskien, reklamaatioiden ja kehitysehdotusten järjestelmälliseen käsittelyyn. Niiden avulla pystymme kehittämään toimintaamme entistä viisaammin eteenpäin, Kananen toteaa.

Ympäristön huomioinnissa keskeisiä seikkoja ovat muun muassa tulostusprosessin tuottaman hukkamateriaalin määrä sekä jätteenkäsittely.

-        3D-tulostusprosessissa hukkamateriaalin määrä on jo lähtökohtaisesti hyvin pieni, minkä lisäksi meillä kiinnitetään erityistä huomiota jätteenkäsittelyyn ja kierrättämiseen. Ympäristön kannalta tärkeä näkökulma on myös se, että komponenttien varastointitarve vähenee, kun kerralla valmistetaan vain se määrä osia, jonka asiakas lyhyellä aikajänteellä tarvitsee.

Sertifikaatit antavat työkaluja sekä asiakkaille että sisäisesti

 Vuoden 2023 alussa aloitettu laatutyö on ehtinyt tuottaa konkreettisia tuloksia ja arjen työkaluja jo nyt. Kaikki prosessit on dokumentoitu, ja niiden toimivuutta seurataan niin sisäisten kuin ulkoistenkin auditointien avulla. Tuotannon laaduntuottokykyä myös mitataan eri tavoin, minkä lisäksi talouden tunnuslukuja verrataan aiempaa järjestelmällisemmin tavoitteisiin.

Työ tuottaa hedelmää myös asiakkaille. Paitsi että sertifikaatit takaavat palveluntarjoajan toiminnassa tietyn perustason, ne myös auttavat kehittämään toimintaa yhä paremmaksi sekä sisäisesti että asiakkaiden suuntaan.

-       Asiakkaat vaativat prosesseiltamme yhä enemmän, kuten oikein onkin, joten järjestelmällinen työkalu on selkeä tapa vakuuttaa heidät toimintamme tasosta. Itsekin ajattelen, että on paljon uskottavampaa esittää mekaanisista ominaisuuksista mittausdataa omasta tuotantoprosessista kuin viitata pelkästään laitevalmistajan mittausdataan, Kananen summaa.

Edellinen
Edellinen

3DStep goes American Car Show – tuunausta, entisöintiä ja varaosia

Seuraava
Seuraava

Matalasuhdanteessa kumppanuus punnitaan